Monitoring

kc Leyenburg volgt de ontwikkeling van haar kinderen met behulp van jaarlijkse methode gebonden toetsen, observaties en CITO-toetsen. CITO (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling) is dé Nederlandse organisatie die toetsen ontwikkelt waarmee kinderen objectief kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben.
 

Op basis van de toetsresultaten stemmen wij het onderwijs van het individuele kind af. De uitkomsten van de toetsen worden bijgehouden in ons leerlingvolgsysteem en staan uiteraard ook op de rapporten. Bij de groepen 1 en 2 nemen wij geen toetsen af, maar werken wij met het observatie- en registratiesysteem ‘Inzichtelijk’. In groep 7 wordt aan de hand van de CITO-toetsen en de andere leerlinggegevens, een preadvies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Medio groep 8 wordt een voorlopig schooladvies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Dit is gebaseerd op de gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de behaalde schoolresultaten, de algehele werkhouding en de uitslag van de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) of de ADIT (Adaptieve Digitale IntelligentieTest). Aan het eind van groep 8 wordt vervolgens de doorstroomtoets afgenomen. In de gevallen waarbij het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig advies, wordt het voorlopig advies heroverwogen. Uiteindelijk krijgt u van kc Leyenburg een definitief schooladvies, samen met de resultaten van de doorstroomtoets en het onderwijskundig rapport (in de laatste worden de schoolvorderingen en leermogelijkheden van de leerling besproken). Hiermee kunt u uw kind aanmelden voor het voortgezet onderwijs.