De ontwikkeling van onze kinderen houden we bij in ons leerlingvolgsysteem. Op het moment dat wij hier achterstanden of een voorsprong signaleren, geven wij planmatig ondersteuning binnen de groep. Soms heeft een leerling ook individuele ondersteuning nodig, dit vindt dan buiten de groep plaats. Ouders/verzorgers worden van deze ondersteuning uiteraard altijd op de hoogte gebracht. Uitgebreide informatie over ondersteuning bij ons op school vindt u in ons Schoolondersteuningsprofiel.
Dyslexie
Hiernaast zijn wij op kc Leyenburg uiterst alert op het vroegtijdig signaleren van dyslexie. Van groep 1 tot groep 8 zijn er vaste observatie-, meet- en toetsmomenten. Mocht dyslexie worden vermoed, dan worden deze momenten gevolgd door zogenaamde interventieperiodes. Dit zijn periodes waarin kinderen met dyslexie praktisch worden begeleid bij hun lees- of spellingsproblemen. De toetsmomenten en interventieperiodes staan per groep beschreven in het
Protocol Dyslexie.
Veiligheid
Op kc Leyenburg hanteren wij de Leyenburgaanpak. Deze centrumbrede aanpak is gericht op het bevorderen van gewenst, positief gedrag (iets wat wij supernormaal vinden) en is gebaseerd op de Amerikaanse methode: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Het doel is onze positieve, sociale omgeving te versterken, waardoor ook het leren wordt bevorderd.
Vanuit onze super normale waarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid, geven wij aan wat wij van kinderen verwachten. Deze Gedragsverwachtingen gelden niet alleen in de klas, maar overal in en om de school. Juist gedrag wordt bij ons beloond met een ‘Duimpje’. Onze kinderen ontvangen deze individueel, maar sparen met hun groep voor een groepsbeloning, zoals een kwartier langer buitenspelen of een ‘high tea’ in de klas. Wanneer een leerling niet aan de gedragsverwachtingen voldoet, hanteren we bij kc Leyenburg het Time-in/time-out protocol. Om de veiligheid binnen onze school te garanderen wordt een leerling dan geforceerd tot een reflectiemoment. Dit kan in de klas (Time-in), maar bij herhaling wordt hij/zij buiten de klas geplaatst (Time-out). Het complete Time-in/time-out protocol wordt uitgebreid besproken in ons
Protocol Sociale Veiligheid.
Op kc Leyenburg houden wij in ons leerlingvolgsysteem, naast de cognitieve prestaties ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen bij. Door het periodiek invullen van vragenlijsten door het kind én de leerkracht, krijgen wij een beeld van het sociaal-emotioneel welzijn van de kinderen bij ons op het kindcentrum. Pesten valt hier ook onder en blijkt een hardnekkig probleem. Het voorkomen en aanpakken van pestgedrag vereist een goede samenwerking tussen kc Leyenburg en de ouders van zowel de gepeste als de pester. Om in alle groepen een goede sociale veiligheid te garanderen werken wij centrumbreed volgens ons
Protocol Sociale Veiligheid. Hierin staan ook de procedures die wij volgen wanneer er sprake is van pesten.